HOW TO GET WHAT YOU WANT

Hvordan kommer man igang med emner som programmering og robot-teknologi i sin undervisning og hvordan flytter man eleverne fra at arbejde med “proof of concept” til rent faktisk at bruge værktøjet som aktiv fagligt ?

Jeg har de sidste 2 år gjort mig en masse erfaringer på bl.a Nyborg Gymnasium hvor projektet Campus Bygger Bro har gjort det muligt at eksperimenterer en del. Jeg har arbejdet sammen med en lille gruppe engagerede undervisere som jeg har haft muligheden for at spejle mig i imens projektet har stået på.

Det er blevet tydeligere for mig hvor stort et behov der er for at arbejde med tilgængelighed og “best practice”. Undervisere i både folkeskoler og gymnasier har altså ikke tid til at sidde og lære at programmere og så bagefter indlemme det i deres undervisning. Jeg tror at vi skal til at rykke på måden vi arbejder med undervisning på – jeg kommer udefra og synes undervisere både i gymnasiet og folkeskolen er super effektiviserede – det er et krav – for ellers tror jeg ikke de kunne følge med. Og jeg kaster mig i støvet for den høje faglighed jeg møder – Men jeg tror også at hvis vi skal igang med at lave nogen VIRKELIG fede undervisningsforløb der bruger f.eks programmering på en måde der rent faktisk giver mening at bruge så skal vi til at give lærerne en slags “google friday off” i deres timeplan så de kan få et rum til at udvikle og bidrage til en fælles dialog UDEN at vi stiller krav om alt muligt.

En af de gode af de gode erfaringer jeg er rigere fra Nyborg er nemlig at gør man det så får man nogen skide gode forløb som løfter taget.

Det er ikke nok at købe dimser og gadgets – der skal også investeres i oplæring og uddannelse.

Jeg har nu været ude og holde et par talks om erfaringer og projekter vi har haft på godt og ondt og har mødt en skare af motiverede lærere med spørgsmål og forslag til løsninger og udfordringer.

Martin / Guldastronaut