PICKUPS I SCRATCH

I denne tutorial vil jeg prøve at lære dig, hvordan du kan samle ting op i Scratch, og eventuelt bruge dem.

Prøv det her.

NB: Denne tutorial tager udgangspunkt i en anden tutorial. Lav den først så du er helt med 🙂

 

Saml en mønt op og få et point

I denne del vil jeg fortælle, hvordan man kan få point ved at samle nogle mønter op.

Step 1 – Ny sprite

Først skal du lave en ny sprite som ligner f.eks. en mønt. Det gør du ved at klikke på penslen nede ved alle de andre sprites.

Når du så har lavet den skal du placere den i det ene hjørne f.eks. nederst til højre. Tilpas så størrelsen så at det ser passende ud ift. figuren og resten af banen.

 

Step 2 – Point system og opsamling

Nu skal vi til at lave point systemet.

Først gå ind på din mønt, og find disse blokke og sæt dem sammen så på billedet nedenunder:

  • “Når du klikker på (det grønne flag)”
  • “Gå til x:(Vælg et passende sted) y:(Vælg et passende sted)”
  • “Vis”

 

Så skal du gå ind under “Data” i blokke menuen, og tilføje en ny variabel. Kald den “Point”. Så bør du kunne se en boks hvor der står “Point [0]”, den boks kan du flytte hvor du vil.

Nu skal vi lave noget mere kode. Find disse blokke og sæt dem sammen som på billedet.

  • “Når du klikker på (det grønne flag)”
  • “Sæt point til [0]”

Dette gør at når vi starter spillet så sætter den point til 0.

Gå nu ind på mønten og tilføj disse blokke:

  • “Ændre point med [1]”
  • “Når du klikker på (det grønne flag)”
  • “For evigt”
  • “Hvis… …så”
  • “Skjul”
  • “Berøre [Figur 1]?”

De skal sættes ind her

Det gør at mønten hele tiden tjekker om den rør ved vores figur 1. Og hvis den gør så skal den tilføje et point, og derefter skjule sig selv så det ikke er muligt at få det point igen.

Hvis vi nu gerne vil have en mønt, mere kan du enten bruge den langsomme metode, som er at gå denne tutorial igennem igen, eller bare højre klikke på mønten nede i sprite listen, og trykke på kopier. Så vil den lave en ny mønt. Ændre navnet på den til mønt2. Gå så ind i den, og ændre start punktet så den ikke starter samme sted som den anden. (Det er den blok som hedder “Gå til x:… y:…”) Så har du nu to mønter på banen.

 

Færdig

Så nu er den del færdig. Du er nu i stand til at få point ved at samle mønter op.

 

Saml en bue op og skyd med den

I denne del lære du at samle en bue op (Faktisk på nogenlunde sammen måde som mønten). Derefter skal du så være i stand til at skyde med den ved at trykke på “F”

Step 1 – Lav en bue

For at kunne bruge en bue, skal du selvfølgelig have en bue.

Du kan tegne din bue + animation i piskelapp. Ved du ikke hvordan du gør det? Bare rolig så er der en tutorial om det her. Når du har tegnet en bue, og en pil så skal du importere dem i Scratch. Gør sådan så at det standart billede af buen er din sprite, og du så bagefter uploader de sidste billeder som kostume til den. (Sørg for at ligge dem i rækkefølge) Bemærk at din pil IKKE skal uploades som kostume til buen, men som en ny sprite. Se på billedet.

 

Step 2 – Kodning af buen

Så har vi vores bue og pil klar. Klik nu på (i) på bue spriten og så ændre rotations stilen til <– –>, og kør på hjulet så den vender 72°. Gå nu ind i buen, og tilføj disse blokke og sæt dem sammen som vist på billedet under:

  • “Når du klikker på (det grønne flag)”
  • 2x “For evigt”
  • “Gå til x:-178 y:-112”
  • 3x “Hvis… …så”
  • “Berøre [figur 1]?”
  • “Gå til [Figur 1]”
  •  “(retning)”
  • “[] = [0]”
  • “[] = [1]”
  • “Peg i retning 90°”
  • “Ændre x med 20”
  • “Ændre y med 35”
  • “Peg i retning -90°”
  • “Ændre x med -20”
  • “Ændre y med -35”

Dette gør at buen først bliver flyttet til sin start position. Derefter bliver den ved med at tjekke om den berøre figur 1. Hvis den gør det, går den ind i et andet for evigt loop, som gør at den hele tiden gå til figur 1, og peger i den retning som figur 1 gør. Vi ændre også lige stedet den skal være ift. figur 1.

Nu skal der tilføjes noget kode mere. Find disse blokke:

  • “Når du trykker på [F]”
  • “Hvis… …så”
  • “berøre [figur 1]?”
  • “Gentag (4) gange”
  • “Næste kostume”
  • “Vent (0.1) sekund”
  • “Send [pil] til alle” (Lav en ny meddelelse)

Sæt dem så sammen sådan her

Dette gør at når man trykker på “f” så vil den lige tjekke om buen berøre figur 1, fordi gør den ikke det betyder det jo at den ikke er samlet op endnu. Derefter skal den skifte kostume til “næste” 4 gange med en pause på 0.1 sekund mellem hver. Dette gør at den laver en animation. (Dette kræver at du har uploadet en animation. Tallet 4 skal være det som der er kostumer) Derefter sender den “pil” til alle så at pilen ved at nu skal den skyde afsted. Så derfor skal vi kode noget til pilen. Så lad os gøre det.

 

Step 3 – Kodning af pilen

Gå nu ind på pilen tilføj disse brikker, det er ret mange brikker, men bare rolig der kommer et billede hvor du kan se om du har samlet det rigtigt 🙂

  • “Når du klikker på (det grønne flag)”
  • 2x “skjul”
  • 2x “vis”
  • “Når jeg modtager [pil]”
  • “Gå til [bue]”
  • 2x “Hvis… …så”
  • 2x “Berøre [kant]?”
  • 2x “Gentag indtil”
  • “Vent 2 sekunder”
  • “Peg i retning 90°”
  • “Peg i retning -90°”
  • 2x “(retning)”
  • “[] = [0]”
  • “[] = [1]”
  • 2x “(x position)”
  • “() + (40)”
  • “() – (40)”
  • 2x “() – (15)”
  • 2x “Glid i 0.25 sek. til x:() y:()”
  • “Drej (Til venstre) 10 grader”
  • “Drej (Til højre) 10 grader”

Her kommer billedet 😉

Alt dette kode gør at når du starter spillet så vil pilen skjule sig. Når den så modtager “pil” så vil den gå til buen. Så vil den tjekke hvilken vej den skal vende. Så skal den vise sig selv, og pege i den rigtige retning. Så skal den så blive ved med at glide og dreje indtil at pilen rammer kanten. Så venter den 2 sekunder og så skjuler den og er klar til det næste skud.

 

Færdig/afprøvning

Så er denne tutorial faktisk færdig. Du er nu klar til at spille. Du kan samle point op, og du kan samle en bue op og skyde med den. Vil du være sikker på at du har gjort det rigtigt, så prøv spillet her og se om dit spil er ligesom mit 😉 Håber du lærte noget 🙂