PILETASTER & ANIMATION I SCRATCH

Jeg vil nu vise, hvordan man med piletasterne, kan bevæge sin figur, og afspille animation i Scratch.

Prøv det her

For at komme ordenligt igang skal du have nogle figure/kostumer. Ved du ikke hvordan man laver dem? Bare rolig her er et andet indlæg om hvordan du laver nogle figure/kostumer på en hjemmeside ved navn Piskelapp

Bevæg din figur i X-aksen

Her viser jeg hvordan du får din figur til at bevæge sig.

Step 1 – Startup

Det første du skal gøre når du har uploadet dine figur, er at trække nogle brikker ud:

  • “Når du klikker på (Grønt flag)”
  • “Vis”
  • “Skift kostume til (Det er første kostume)”
  • “Gå til x:0 y:-43”
  • “Peg i retning 90”

Derefter sæt dem sammen som vist herunder

Det er ligesom starten. Det det gør er at når du klikker på startflaget vil din figur gøre sig synlig (Fordi den senere skal gøres usynlig), og så sikre at figuren står på sit første kostume, så placere den figuren et sted på banen (x:0 og y:-43), og til sidst drejer den figuren til højre. Tryk så på det grønne flag, for at se din figur ændre sig til den nye startposition.

 

Step 2 – Bevægelse

Nu er det så tid til at få figuren til at bevæge sig hen over banen.

Det du skal bruge til at starte med:

  • “For evigt” (Loop)
  • 2x “Hvis… …så”
  • “Trykket på tasten højre pil?”
  • “Trykket på tasten venstre pil?”

Sæt det så sammen som på billedet her

Det vi lige har lavet ekstra betyder, at når den når til “for evigt” så bliver programmet ved med at gøre det stykke kode inden i “for evigt”, igen og igen og igen lige indtil at man stopper programmet. Så er der to “hvis” som tjekker “hvis du trykker på tasten venstre pil så gør dette”, og det samme med højre pil.

 

Derefter skal der bevægelse på, og til det skal du bruge disse brikker:

  • “Peg i retning 90”
  • “Peg i retning -90”
  • 2x “Gå 5 trin”

Sæt dem så sammen sådan her

Så nu kan figuren egentlig bevæge sig, og kigge i den retning figuren bevæger sig, MEN der mangler noget. Klik på (i) ikonet på din figur, derefter skal du ændre rotationstilen til 180 (<–>).

 

Afprøvning

Så nu er du faktisk klar! Klik på det grønne flag og klik på piletasterne og så skulle du gerne se din figur bevæge sig 🙂

 

Animer din figur

Her viser jeg hvordan man får sin figur til at køre animationer, imens den bevæger sig.

Step 1 – Animation

Sørg for at uploade alle kostumerne til din animation under din figurs kostumer. HUSK at ligge dem i den rigtige rækkefølge! Når det er sikret skal du finde disse brikker:

  • “Når du trykker på venstre pil”
  • “Når du trykker på højre pil”
  • 2x “Gentag 6 gange” (Tallet skal være det antal a kostumer der er uploadet til figuren inkl. start kostumet.)
  • 2x “Næste kostume”
  • 2x “Vent 0.1 sekund”

Og sæt dem så sammen sådan her

 

Afprøvning

Så er det allerede lavet! Nu er det bare at starte dit program på det grønne flag og så skal din figur meget gerne lave en animation (som denne nedenunder (Bare ikke så hurtigt 😉 )), imens den bevæger sig i X-aksen.

 

Få din figur til at hoppe

I denne del bliver det en smule mere kompliceret, fordi vi skal indsætte en ny figur med alle hoppe animationerne.

Step 1 – Tilpas din nye figur til den gamle

Nu når du har uploadet din nye figur med alle hoppe kostumerne, skal den tilpasset i størrelsen så den har samme størrelse, som den første figur (Lad os kalde den figur 1). Det kan være en smule tricky, men du kan gøre det ved at uploade det samme kostume til figur 2 som figur 1 har på. Derefter find brikken “Gå til musepil” og vælg figur 1 istedet for musepil. Dobbeltklik på den og figur 2 bør nu stå lige oven i figur 1. Vælg derefter “Formindsk” eller “Forstør” øverst, og juster indtil at figuren er præcis samme størrelse. Se billedet her under.

 

Step 2 – Få figuren til at hoppe

Når de nu har samme størrelse, skal du sørge for at KUN hoppe kostumerne ligger under figur 2. Gå så ind i figur 1 og find disse brikker:

  • “Når du trykker på mellemrum”
  • “Skjul”
  • “Send hop til alle” (Tryk på der hvor der står meddelse1, og vælg ny meddelse for at lave din egen)

Sæt dem så sammen sådan her

Nu skal vi have lavet en variabel ved navn retning. Det gør du under Data og klikker tilføj variabel. Uncheck feltet ved siden af “retning”

Sådan her:

Nu skal der tilføjes nogle brikker i den store klods vi lavede til at starte med. Se hvor og hvilke her på billedet:

Nu skal vi så have kopiret den del

“Vis” under det grønne flag og hele vejen ned, og i stedet for det grønne flag skal der laves en “Når jeg modtager hopFærdig”. Men der skal dog fjernes “Gå til x:– y:–“, “Peg i retning 90” og “Sæt retning til 1”

Det skal se sådan her ud:

 

Dette er fordi at vi lige om lidt i figur 2 laver en send hopFærdig til alle når figur 2 er færdig. Og så skal figur 1 jo vises igen, og loop igen. Så det er en form for start igen når jeg er færdig.

Nu skal vi ind på figur 2 og arbejde, her skal disse brikker findes:

  • 2x “Når du klikker på (Det grønne flag)”
  • “Skift kostume til (De første)”
  • “Skjul”
  • “For evigt”
  • “Hvis… …så”
  • “Peg i retning 90”
  • “Peg i retning -90”
  • 2x “[] = []”
  • 2x “Retning” (Findes inden under data. Den er rund i kanterne)

Sæt det så sammen sådan her. Læg mærke til tallene i “[] = []”

Alt det vi lige har gjort gør, at hoppe animationen kigger i samme retning som figur 1. Så det ser mest rigtig ud Vi har også gjort så at figur 2 starter på det første kostume.

Nu skal vi have tilføjet noget mere før vi er færdige. Så finde disse brikker:

  • “Når jeg modtager (Grønt start flag)”
  • “For evigt”
  • “Gå til (Figur 1)”
  • “Når jeg modtager hop”
  • “Vis”
  • “Gentag 5 gange” (Det antal gange som der er kostumer i din hop animation)
  • “Næste kostume”
  • “Vent 0.1 sekund”
  • “Skjul”
  • “Send hopFærdig til alle”

Sæt dem så sammen sådan her

 

Afprøvning

Så er spillet denne tutorial faktisk færdig! Du kan nu bevæge din figur frem og tilbage og hoppe sammen med animationer 🙂

Det var den tutorial omkring PILETASTER & ANIMATION I SCRATCH.