Tennis med Java Script

For laaaang tid siden, var noget af det vilde man kunne spille på nette, tennis. Mod computeren… Så før WoW, LoL eller Fortnite, så det bliver nok ikke stort igen. Til gengæld er det er godt sted at starte hvis man vil igang med at kode. Jeg benytter Java Script (JS) som er et godt steder at starte hvis man vil lære at programmere.

Spillet er lige så simpelt, som det ser ud til. Som regel skal man have et område at spille i, et canvas.

<canvas id=”gameCanvas” width=”800″ height=”600″></canvas>. Nu handler det i bund og grund om at gennemtænkt hvad der skal ske, så jeg skal bruge en bold, to ‘bat’, en score tavle og et net. Og så skal jeg overveje hvordan man vinder, og afslutter.
Jeg har med vilje valgt at kode i helt grundlæggende JS, der findes lidt smartere måder at gøre det på, men det grundlæggende skal være på plads, inden man skal være smart.
Jeg lægger ud med en stak værdier som skal bruges hele tiden, ved at skriv dem ét sted er de nemmere at ændre senere .
I princippet kunne man kode alt i en lang sætning, men det er slet ikke til at finde rundt og slet ikke senere hvis noget skal ændres. Derfor er det smart at inddele sin kode i enkeltdele som så tager sig af hver deres område, her er funktionen for computerens ‘bat’.
Battet forholder sig til boldens position, og flytter sig så efter bolden. 
Sidst skal man jo hele tiden holde styr på hvor bolden er på skærmen, ryger den udenfor, har man jo scoret. Når man koder den slags, er en god start altid at tænke: ‘hvis det og det sker, så skal det og det ske i stedet’ .
Så til sidst, har man kodet sig et meget meget meget simpelt spil, men med en kode som i høj grad kan hjælpe en videre til nye, og lidt federe spil.
Henrik/Guldastronaut