BEFRI UNNI + PAS PÅ BOMBEN MED SCRATCH

Beskrivelse:

I denne opskrift skal du kode et spil hvor Pingvinen Jack skal befri Enhjørningen Unni uden at ramme en bombe – du skal få alle tegningerne til at bevæge sig, enten ved hjælp at keyboardtasterne, eller fordi din kode siger de skal.

Ingredienser:

  • Baggrundsbillede med et vindue, der kan have et gitter for
  • En animation af Unni (uden ben, så det ser ud som om hun sidder i vinduet)
  • Et gitter, der kan komme for vinduet.
  • En animation af en bombe, der er tændt, som kan sprænge når som helst
  • En animation af Pingvinen Jack, der går.
  • Noget tekst, der fortæller spilleren, hvad der skal ske.
  • En bombe- og en eksplosionsanimation.
  • Lyde til det hele – men dem laver du selv!

+

Koden til det hele – det er den vi skal lave om lidt!

Opskrift:

1. Få Jack til at gå med input fra piletasterne


Opgave: Hvad skal du ændre for at få jack til at gå langsommere?
Prøv at ændre på de forskellige tal, og se hvad det ændrer.

2. Få bomben til at springe, når jack rør ved den

Opgave: Hvad skal du ændre for at få bomben til at flytte sig langsommere op og ned?
Hvor er det i koden, at bomben sprænger?

3. Vis animationen med eksplosionen



4. Animer Unni



5. Få fængselsgitteret til at gå op, når Jack rør ved Unni



6. Vis spilleren, hvad der skal ske i spillet ved at animere teksten ind og ud



Opgave: Nu har du kodet et lille platformsspil. Prøv at programmere videre på spillet: lav dine egne baggrunde, bomber og figurer