Fra PiskelApp til Scratch

I dette indlæg vil jeg forklare og vise med billeder hvordan man importere sprites og animation fra PiskelApp til Scratch.

 

Enkel sprite

Her vil jeg forklare og vise hvordan man importere et enkelt billede som en enkelt sprite.

 

Step 1:

Som det første skal du tegne en figur eller noget andet som du gerne vil have ind i Scratch. Se her for mere infomation omkring PiskelApps værktøjer.

 

Step 2:

Når du har tegnet den sprite du gerne vil have ind i Scratch er det tid til at eksportere den. Det gør du ved at klikke på lille billede ikon helt til højre. Derefter vælger du størrelsen på din sprite. Vælg derefter PNG og så klik på den første download knap. Din sprite er nu downloadet på din computer.

 

Step 3:

Åbn nu et nyt Scratch program og importer din downloadede sprite. Det gør du ved at gå ned i sprite sektionen og klikke på den lille mappe. Derefter skal du finde din sprite og klikke på åben.

Færdig

Så har du importeret din helt egen sprite. Du kan nu programmere den til at gøre en masse.

 

Animeret sprite

Her vil jeg forklare og vise hvordan man importere en GIF fil som en animeret sprite.

 

Step 1:

Det første du skal er at tegne en masse billeder (Frames) får at få din animation til at bevæge sig.

 

Step 2:

Nu er det lige ved at være at animation skal eksporteres og importeres. Men før det er det vigtig at duplikere det første billede (Frame). Det gør du ved at holde musen over det første billede (Frame) og så klikker på det ikon der kommer op nederst til højre på. Nu har du så fået et ekstra billede (Frame).

 

Step 3:

Nu er det tid til eksport! Det gør du på samme måde som sidst. Denne gang skal du bare vælge GIF i stedet for PNG.

Step 4:

Åbn et nyt Scratch program og importer din animerede sprite på præcis samme måde som før.

 

Step 5:

Når du har importeret din animeret sprite skal du trykke på den og gå ind under “Costumes” øverst i midten af brugerfladen. Her klikker du på det kostume med en hvid baggrund. Når det er gjort er figuren klar til brug.

 

Step 6:

Gå nu ind under “Script” øverst i midten af brugerfladen. Her kan du lave denne kode:

Denne kode gør så at den animerede figur skifter kostume (Altså billede) hvert 0.25 sekund.

 

Færdig:

Du er nu færdig! Din animerede figur kan nu bruges og ses.

 

Christian/guldastronaut