Gør skade på din fjende i Scratch

I denne tutorial vil jeg vise hvor du kan lave så du kan gøre skade på fjender og modstandere i Scratch. Prøv det her.

NB: Denne tutorial tager udgangspunkt i en anden tutorial. Lav den før du laver denne, så du er helt med.

 

Step 1 – Fjern nogle mønter

Her vil vi lige gøre lidt plads på banen til en fjende. Sørg for at der er 0-2 mønt(er) på banen eller skaler dem så der er plads nok til en fjende… Vær opmærksom på at hvis du flytter på dem skal du ind i dem og ændre den del af koden hvor der står “gå til x:?? y:??”

 

Step 2 – Lav en fjende

Nu skal du så lave en ny fjende. Du kan enten tegne en selv, enten i Scratch eller i et andet tegne program, eller du kan vælge en af dem lvet af Scratch. I mit tilfælde bliver det bare en figur magen til den gode men med andre farver. Når det er gjort så stil fjenden det sted du vil have den… Min er ude i siden.

 

Step 3 – Kode

Så er det blevet tid til at kode noget. Gå først ind i pilen og find disse blokke:

  • 2x “<> eller <>”
  • 2x “Berøre [Fjende]?”

Sæt dem nu ind som på billedet sammen med den blok der allerede er der (“Berøre [kant]”). Kig godt på billedet.

Det gør at den nu kun flyver indtil den rammer fjenden og så stopper den. Det ville jo se dumt ud hvis den kun stoppede når den ramte kanten. Så ville pilen kunne flyve lige foran han.

 

Så skal vi ind og kode i selve fjenden. Find nu disse blokke:

  • 2x “Når du klikker på (Det grønne flag)”
  • “Gå til x:?? y:??” (“??” Skal erstattes af den passende placering på din skærm.)
  • “Vis”
  • “For evigt”
  • “Hvis… …så”
  • “Berøre [pil]”
  • “Skjul”

Og så kan der tilføjes nogle sjove effekter med disse blokke:

  • “Sæt effekten [Spøgelse] til (0)”
  • “Ændr effekten [Spøgelse] til (1)”
  • “Gentag (100) gange”
  • “Vent (0.025) sekunder”

Sæt dem nu sammen alle sammen sådan her

Dette gør at når spillet starter så vil den blive helt synlig så gå til x og y koordinaterne og så vil den vise sig. Så vil den også blive ve med at mærke om pilen berøre fjenden. Hvis den gør så vil den sige en tekststreng i 2 sekunder. Derefter vil den gentage “Ændre effekten med 1” 100 gange med en pause på 0.025 sekund. Det gør at fjenden lige så stille bliver usynelig og derfor ligner at den forsvinder. Derefter skjuler den sig helt så at den ikke reagere på skud.

 

Afprøvning/Færdig

Nu er du sådan set færdig med denne tutorial. Du kan nu skyde vores fjende og få ham til at forsvinde lige så stille. Vil du være sikker på at du har gjort det rigtigt så kan du selv prøve det her. Håber du lærte noget 🙂