Brugerfladen i Scratch 2.0

I dette indlæg  vil jeg  jeg gennemgå brugerfladen i Scratch

Scratch er et spiludviklingsprogram hvor man bruger en sammensætning af sprites, baggrunde, block kodning og lydeffekter til at lave sit eget spil.

 

Layout

Spil-vinduet

Øverst til venstre har vi spil-vinduet. Det er her selve spillet foregår, og når du trykker på det grønne flag, så er det her du spiller spillet. Du bruger det også til at placere dine sprites der hvor du gerne vil have dem.

Sprites / baggrunde

Nedenunder spil-vinduet kan du se et vindue med alle dine sprites. Når du klikker på en sprite så bliver den aktiv, og så kan du se alle dens egenskaber som kode, lyde og kostumer.

Til venstre for sprite-vinduet er der et tyndt lille vindue hvor alle dine baggrunde bor. Hvis du klikker på en baggrund, så kan du se alle dens egenskaber, ligesom med sprites.

Det store vindue

Det store vindue som fylder det meste af skærmen er der hvor det sjove sker. Her kan du se alle egenskaberne på din aktive sprite eller baggrund. Der er tre knapper, eller faner, i toppen af vinduet som hedder: Scripts, Baggrunde og Lyde.

Hvis du går ind under fanen Scripts, så kan du se (og ændre) din sprites / baggrunds kode. Det gør du ved at trække de blokke du skal bruge ud fra menuen til venstre. Øverst i menuen kan du vælge mellem forskellige kategorier af blokke.

Under Kostumer (eller Baggrunde hvis du har trykket på en baggrund i stedet for en sprite) kan du ændre din sprites / baggrunds kostumer.

Hvis du trykker på Lyde, så kan du se ændre din sprites eller baggrunds lyde.

Sprites

En sprite er en 2d tegning. En sprite kan være en spiller, gendstand, fjende…

Scratch har en masse sprites som du bare kan bruge i dit spil eller du kan tegne/importere dem selv.

Bagrunde

En baggrund er bare et billed med en opløsning på 480*360 pixels.

Scratch har en masse baggrunde som du bare kan bruge i dit spil eller du kan tegne/importere dem selv.

 

Block kodning

Hvis du vil have noget til at ske i Scratch så skal du bruge block programmering.

Du “skriver” block kode ved at vælge en block og trække den ud og sætte den fast på en anden block.

Der er forskellige kategorier med blokke.

Et eksempel kunne være hvis man ville have en sprite til at gå til højre hver gang du trykker på mellemrum.

 

 

Lydeffekter

Når du laver et spil kan man gøre det mere spændende med simple lydeffekter.

Scratch har en masse lydeffekter som du bare kan bruge i dit spil eller du kan optage/importere dem selv.

 

Martin Unity / Guldastronaut