Scratch “hvis” blokken

I denne guide vil kigge på hvad “hvis” blokken kan.

 

Hvis

En “hvis” blok er inddelt i 2 ting. Et spørgsmål (en betingelse) og en ting den skal gøre hvis spørgsmålets udfald er sandt.

Hvis – spørgsmål = rigtigt – så gør noget.

“Hvis” delen er sekskanten mellem ordene “Hvis” og “så”

Man kan stille alle mulige slags spørgsmål der. Er spilleren i live? Hvor mange point har spilleren? Hv…

Et eksempel kunne være hvis man ville vide om en sprite berører musepilen.
Her tager du en hvis blok og en berører<musepil> blok. Det svarer til at spørge om spriten rører ved musen.

Man kunne og spørge om man bliver trykket på af musen. Det kunne man gøre med en berører<musepil> blok og en trykket på musen blok.

Her skal BEGGE spørgsmål kunne besvares med ja for at være sande (= betingelsen er opfyldt)

 

Gør noget

Når man ved om spriten bliver trykket på af musen så vil man også gøre noget hvis det sker.

Man kunne fx: gå til en tilfældig position hver gang man bliver trykket på.

Men det kode vi har skrevet virker faktisk ikke.
Man skal nemmelig også rent faktisk stille spørgsmålet igen og igen.
Det kan man gøre med en løkke. Man skal også huske at starte løkken med en handling (hændelse)

Og så virker det.

 

Hvis ellers blok

En Hvis – ellers blok er ligesom en hvis blok. Nu sker der blot også noget hvis spørgsmålets udfald ikke er sandt.

Det kunne være fx: Hvis man gerne vil rotere så længe at man ikke bliver trykket på.