FANTASI & KREATIVITET I DAGPLEJEN GENNEM LEG MED TEKNOLOGI OG HISTORIEFORTÆLLING

Selvom man er lille, kan man sagtens få lov til at skabe og være nysgerrig med teknologi! I Guldastronaut vil vi give alle børn i dagtilbud og dagpleje mulighed for at lege og være kreative med teknologier. Vi har specialiseret os i at engagere og motivere små børn til at eksperimentere med kredsløb og kodning gennem leg og historiefortælling.

Læs meget mere om STEAM & Teknologileg i Dagtilbud her

Jeg er altid på udkig efter ny inspiration til leg og læring f.eks. i forhold til matematisk opmærksomhed i børnehøjde, og da jeg opdagede Guldastronaut, der vidste jeg bare, at jeg havde fundet guld.” 

Jeanette Findholm, dagplejer i Dagplejen Syd i Odense Kommune

SPECIELT DESIGNET OG TESTET I DAGPLEJEN

Alle materialerne er testet på aldersgruppen 1-3-årige og er udviklet i tæt samarbejde og dialog med Dagplejen Nord i Odense – herunder leder og teamleder, dagplejepædagoger og dagplejere.

LÆREPLANSTEMAER?

Vi går meget op i, at det er nemt for dagplejeren at komme i gang med materialet samtidig med, at de kan fokusere på deres kerneopgaver. Derfor har vi til hvert materiale en oversigt over de involverede læreplanstemaer på forsiden og en udpensling af emner og fokusområder på bagsiden.

Læs meget mere om læreplanstemaerne i vores materialer her.

I havde mig fra første blik på jeres indbydende printselv-dyr fra zoologisk have!

Jeanette Findholm, dagplejer i Dagplejen Syd i Odense Kommune

HVORDAN KOMMER VI I GANG?

Her på siden kan du læse alt om vores materialer, som kan købes stykvis, men vi anbefaler, at I køber det Lille Tumlingesæt til dagplejere, som indeholder 5 historie- og opgavehæfter i de 4 kategorier; Unplugged (Analog kodning), Robot, Kredsløb og Skærmbaseret kodning.

Med dette Lille Tumlingesæt, får du:

HAR DU MOD PÅ FLERE UDFORDRINGER?

Så anbefaler vi dig at overveje det Store Tumlingesæt, hvis der også følger en Bluebot med + Oldemors Opskriftsbog og Jack og Monster bygger et Trafiklys (Trafikleg for de små).

VÆRD AT VIDE

Til de helt små anbefaler vi at gå i gang med Unplugged-materialerne, der kun inddrager ‘analoge teknologier’ såsom duploklodser og tuscher.

Vi har 3 historier, der hører ind under kategorien Unplugged og masser af gratis pdf’er med duploopskrifter i vores shop. Vi sælger også BiOBUDDi-klodser inkl. opskrifter, som vi i Guldastronaut har designet til specielt at matche, hvad 1-3-årige kan bygge og lege med.


“Jeg er vild med de mange forskellige læringsmetoder, for børn lærer forskelligt. Jeg bliver vildt inspireret!”

Anette Nasser Gamborg, dagplejer i Haderslev Kommune

Materialerne med Lightstax er også gode til de helt små, men også de større!

Lightstax er duplokompatible klodser med strøm og lys i, som vi i Guldastronaut har forelsket os i, fordi de er sjove og genkendelige for børnene, samtidig med at de er oplagte til at arbejde med kredsløbsforståelse i børnehøjde. Find dem i vores webshop, hvor der også ligger mange ekstra opskrifter til at lege med Lightstax!


“De lysende Lightstaxklodser og det skønne materiale, der fulgte med er alle pengene værd. Børnene og jeg har hygget os med historien omkring larven og sommerfuglen, mens vi har bygget, og mine små børn kan næsten ikke være i sig selv, mens vi samler og bygger og forventningsfuldt venter på, at klodserne blinker.”

Jeanette Findholm, dagplejer i Dagplejen Syd i Odense Kommune

Til de største børn anbefaler vi at gå videre med robotlegene, men også her kan de små sagtens være med! De vil synes, at de små robotter er sjove og være optagede af at lege med.

Skal man vælge mellem Beebot eller Bluebot, anbefaler vi Beebotten til de yngste (primært fordi den er billigst), men hvis man fx allerede har Bluebotten, så kan man sagtens bruge den og Blåbotten Benny, og man kan også lave opgaverne til Robotten Bitten med sin Bluebot. Man kan fx klæde Bluebotten ud som Bitten, inden man kører med den.


Med de største børn kan I lege med ipad. Til ipadden har vi lavet en historie om Jack, der har en ipad, som kan en masse sjove ting. Her skal børnene lege med kameraet, og der bliver også lagt op til, at man snakker med børnene om fx at videochatte med bedsteforældrene.

I Jack har en ipads sidste del af opgavehæftet handler det om ScratchJr, som vi tilbyder kurser i, hvis man ikke har mod på selv at gå i gang. Det kan vi sagtens anbefale, at man prøver at gøre, og vi har også små gratis kurser på siden, som man kan starte med.


“Jeg fik super meget ud af webinaret og brugte aftenen på at designe julekort med fotos og det lykkedes! Så det vil jeg prøve at lave sammen med min gruppe, da det både er en fin afslutning på det forløb, som stopper i næste uge, samt en lille teaser til, hvad jeg skal arbejde med i det nye år😊”

Marianne Vibeke Mickelborg, pædagog i Børnehuset Dragen i Odense Kommune

BRUG FOR HJÆLP TIL AT KOMME I GANG?

Vi tilbyder inspirationsoplæg af kort og lang varighed samt workshops, som vi skræddersyr til jer!

Vi står altid klar til at tage en snak med jer om, hvilke materialer der passer jeres behov, så tøv ikke med at ringe på 31121808 eller skrive til pauline@guldastronaut.dk.


Læs også: Hvorfor skal børn lære at kode?


‘Førskolebørn skal have mulighed for at være skabende og eksperimenterende med digitale teknologier (og) en tidlig indsats skal styrke børn og unges kritiske forståelse, tryghed, kreativitet og handlemuligheder i deres brug af digitale medier på både kort og lang sigt’

– Medierådet for Børn og Unge