Scratch header indlæg

Brug kodning og computerspil som multimodalt værktøj i sprog- og samfundsfag!

Mange spørger, hvorfor børn skal lære at programmere, og rigtig mange spørger, hvordan de kan gøre det! Vi synes, der er rigtig mange gode grunde til at lære at programmere, men det kan du læse om i det her indlæg.

For I dette indlæg skal det handle om, at kodning også bruges som et multimodalt værktøj i de humanistiske fag.

Du har måske allerede opfordret dine elever til at eksperimentere med plancher, prezi’er, powerpoints, rollespil, dukketeater, filmfremlæggelser, animations- og stopmotionvideoer, udstillinger, avisartikler, sange og måske endda fremlæggelser med mad. Du har måske også ladet dine elever fremlægge gennem Facebook eller på en TikTok-video. Mange elever har også prøvet at formidle et projekt eller en opgave ved at lave en hjemmeside.

At tage det skridtet videre og lade dine elever fremlægge gennem et computerspil er der rigtig mange gode grunde til! Der er de samme gode grunde, som ved alle andre multimodale valg, nemlig at det kan være enormt motiverende for børn og unge at lave noget, de synes er sjovt og noget, som de har en reel interesse for! Ifølge en undersøgelse fra Børnerådet spiller 9 ud af 10 børn i alderen 11-12 computerspil i deres fritid: 41 % hver dag og 40 % mindst en gang om ugen. Deraf kan man godt udlede, at computerspil og spil på mobil og tablet er en meget stor del af børn og unges interesser – på linje med det at se fjernsyn og YouTube for eksempel. For mange børn er det også en social ting, som er på linje med at gå til fodbold eller anden fritidsinteresse.

Lige så naturligt vi synes det i dag er at lave en filmfremlæggelse i dansk, så vil det uden tvivl blive helt almindeligt at lave en computerspilsfremlæggelse i fremtiden (hvornår tør vi ikke spå om!).

Men hvorfor ikke hoppe med på bølgen med det samme?

I programmeringsprogrammet Scratch, som er designet af forskere på MIT Media Lab i USA, kan børn ret nemt lave computerspil; De kan lave karakterer, bygge historier og animere figurene.

Her har vi lagt et fuldt spildesign-forløb med EU som tema, som vi har lavet med Europe Direct og som er finansieret af Europakommisionen

Dilemmaspil i samfundsfag og engelsk: Udskoling eller gymnasium

Jeg læste på et tidspunkt om et forløb i USA, hvor elever på en skole med meget blandede baggrunde skulle arbejde med computerspil. De havde hver især fået til opgave at designe et dilemmaspil, som synliggjorde nogle af de problematikker, som netop de oplevede i deres community. Der var en elev, der havde designet et spil, som tog udgangspunkt i den ghetto, hun var vokset op i. Spilleren skulle i løbet af spillet træffe nogle valg, som var aktuelle for de mennesker, der boede i ghettoen. Et af de dilemmaer, der var i spillet, var, at spilleren overværede noget kriminelt, som spilleren så skulle beslutte, om de skulle anmelde til politiet eller ej. Allerede her bliver spilleren konfronteret med et etisk dilemma, som man som spiller måske i første omgang havde nemt ved at svare på. Men meldte man det til politiet, så kom der nogen efter dig. Der kom nogen og truede din familie. Meldte man det ikke, skete der nogle andre ting. Det der var specielt ved dette spil var, at ligegyldigt hvilke valg man traf, så endte man det samme sted. Et rigtig dårligt sted.

Spillet blev vist frem til mennesker udefra, som blev konfronteret med deres egne fordomme og forudindtagede holdninger til mennesker, der bor i denne ghetto.

Brug for et kursus i Scratch? Find vores begynderwebinar her

Eventyrspil i dansk eller sprog: Mellemtrin

I mellemtrinnet kan det være sjovt at lave et eventyrspil i Scratch, når I arbejder med genren eventyr. I kan bede eleverne lave deres egne eventyr – det er der helt sikkert ikke noget nyt i – men det nye kunne være, at de skulle lave eventyret i Scratch, i stedet for at skrive det, rollespille det, filme det, lave stopmotion osv.

Eventyr-dilemma-spil

I kan også vælge at tilføje elementen af ‘dilemmaer’, så spilleren skal træffe nogle valg undervejs.

Karaktererne skal så programmeres til fx at kunne vælge at gå igennem den gule eller den grønne dør. De kan vælge, om de vil slå trolden ihjel eller blive venner med den. De kan vælge at spise af æblet, eller lade være. På den måde laver de deres egne eventyr, og med tiden kan I skrue op for sværhedsgraden. I har med andre ord sået de første frø til en dag at lave mere avancerede spil à la spillet i engelsk og samfundsfag. Det kan også være dilemmaspil, hvor spilleren går rundt i en verden og skal vælge, om de vil smide deres dåsecola på jorden eller i skraldespanden – eller andre moralske dilemmaer, der passer ind i et Verdens Mål-tema.

Vi har også et Scratchkursus-fortsætter

Kodning som præsentationsform: En tidslinje

En efterhånden klassiker i dansk-, historie- og samfundsfag er at lave en tidslinje! Dette kan også gøres i Scratch. Hvor eventyr- og dilemmaspillene er mere avanceret kodning og længere forløb, så kan sådan en tidslinje laves på et enkelt modul. Man kan f.eks. tegne en tidslinje og kode en lille figur, som spilleren kan få til at gå rundt på linjen og forklare, hvad der står: Forestil jer kongerækken, hvor der er en lille figur, der hver gang den når en ny konge, siger “Hej Kong Det-og-det, hvem er du for en”? Så svarer Kongen et eller andet. Så går figuren videre. Det kan man selvfølgelig skrue op og ned for i sværhedsgrad og fantasi! Du kan også bede eleverne lave nogle udfordringer undervejs, så det bliver mere som et spil. Måske skal spilleren svare på noget for at komme videre eller måske skal spilleren samle nogle ting for at komme videre til næste konge.

Kodning som præsentationsform: generelt

Det meste kan faktisk kodes i Scratch. Hvis jeres elever skal fremlægge noget sprogligt, kan det gøres i Scratch, hvis en elev skal fortælle om en bog, kan det gøres i Scratch, fremlægge om et land, et kongehus, en krig med meget mere! Hvis I har idéer til at lave computerspil i jeres fag, men ikke helt har knækket koden til det – så skriv endelig til os! Måske har vi den kode, I skal bruge 😉

Det Europæiske Kodeeventyr – lær hvordan man gør!

EU Code Week Kodeeventyret

I Guldastronaut har vi netop nu gang i at designe et online kodeevent, som løber af stablen den 12. (mellemtrin) og 14. (udskoling) oktober!

Man kobler sig på en livestreaming og man følger et læringsdesign, vi har lagt på hjemmesiden. Man kan også lave forløbet en anden dag, men så er der ingen livestreaming.

Formålet her er at Finde på, Designe og Kode sit spil. Man skal lave karakterer (hovedpersoner, BFF, boss og soldat), våben og miljø. Det er oplagt som danskforløb, men også i sprog, fordi eleverne i denne udgave har benspændet, at de skal vælge et Europæisk land, som er medlem af EU, som spillet skal foregå i. Det betyder også, at karaktererne skal tale det sprog, spise ting fra det land osv.

Læs mere om Det Europæiske Kodeeventyr her, som er finansieret af Europakommissionen og arrangeret af Europe Direct Odense og Odense Bibliotekerne.

Lær at kode i ScratchJr - webinar
Lær at kode et computerspil i Scratch - webinar