RobotLeg: Læs et kodeark > lav et kodeark

I sidste robotlegsindlæg lavede vi en robotbane på gulvet med malertape og legede programmører og robotter, der på skift skulle kode hinanden til komme rundt på banen.

I denne leg skal børnene tegne deres egen kode og følge koden som en opskrift i samme bane.

  • Hvis du ikke allerede har en robotbane, så start med at lave en med malertape på gulvet. Hvis du allerede har en, så kan du starte med at udvide den og gøre den vildere. Du kan også bruge vores blåbot-måtte (både inde og ude).
  • Bagefter klipper du kodearkene ud i strimler og blander dem

Hvis I allerede har leget robotlegen fra sidste indlæg er det nemt at komme igang med denne leg. Hvis ikke de har leget robotter før, så leg den først, så børnene er ved hvad det drejer sig om.

  • Nu leger vi at børnene er robotter, og nu skal robotterne trække et kodeark hver
  • Så skal robotterne starte med stå i kanten af robotbanen, og så skal de rykke i forhold til de koder, der er på arket. Er der en pil, skal de gå ligeud. Er der en drejet pil, skal de drej
  • Hvor ender de henne? Det er sjovt at se.
  • Prøv at lægge flere af koderne i forlængelse af hinanden
  • Prøv at klippe dem ud og læg dem i forskellig rækkefølge

Nu har børnene fået en forståelse for, hvad kode er og ved, at vi har tegn som ligeud og til siden i spil

  • Lad nu børnene tegne deres egen kode, de kan dele med hinanden
  • Klip de tomme skabeloner ud og find nogle tusser
  • Nu skal børnene tegne en kode, de kan gå i robotbanen. For at gøre det spændende, kan du lægge et stykke slik (eller noget, I leger er slik) et sted i banen og bed dem kode sig selv derind fra forskelige startpostioner. Læg hellere flere stykker slik 🙂
  • Hvis I leger, at klodserne i forskellige farver er slik, kan børnene være med til at bestemme hvilken slags slik, de forskelige farver er.
  • Når de har tegnet en kode og leget med koden, kan de bytte koder med hinandens, og I kan også tape kodearkene sammen til en mega lang kode, for på den måde at vise dem at kode kan genbruges, og at flere stumper kode kan fungere sammen.

Robotleg med Bluebot eller Beebot

Hvis I har Bluebots eller Beebots, kan I faktisk lege den her leg med dem også. Prøv at taste koden fra et kodeark ind i en Bluebot og se hvad der sker!

Det giver en super forståelse for, hvad kode er og gør – og hjælper børnene med at kunne rumme noget, der er MEGET abstrakt.

God fornøjelse!

Hvis du er blevet sulten på flere teknologilege, så har du sikkert lyst at læse vores børnebog Pingvinen Jack på Blåbotternes Planet, hvor vi netop leger med kode og teknologi. Sammen med bogen har vi udgivet et kompendie med 100 opgaver. Idéen er, at man læser bogen højt for børnene og leger sig helt vildt klog på samme tid, fordi vi har lavet en masse fede opgaver og lege lige til at gå igang med; før, under og efter I læser i bogen.