Kom i gang med 3D-print i en kreativ proces

Kom i gang med 3D-print i en kreativ proces

Vil du gerne i gang med at være kreativ med 3D-print?

Om det så er i skolen, i dagtilbud, SFO eller derhjemme, så er der masser af måder at være kreativ med en 3D-printer på.

I Guldastronaut har, især Pauline, erfaring med at lave kreative 3D-print-workshops for børn i alderen 6-12 år.

Hun har bl.a. lavet smykkeworkshops i 3D-print for piger i forbindelse med sit NGO-arbejde i DigiPippi og desuden flere gange i Guldastronauts opfinderklub.

En design- og makerproces

At arbejde med 3D-print behøver ikke alt sammen foregå på en computer.

Langt fra!

Når børnene designer smykker, kan de starte med at tegne smykket på papir eller modellere det i modellervoks. Smykker er gode, fordi de er meget åbne, og de kan printes forholdsvis hurtigt. Typisk på 5 minutter.

3D eller 2D?

Noget, man skal være opmærksom på med smykker, er, at man ofte printer i 2D. Det vil sige et “fladt” smykke.

Hvis børnene skal tegne smykket først, vil smykket højest sandsynligt ende med at blive fladt.

Det er også helt fint – især, hvis det er første gang, at børnene leger kreativt med 3D-print.

Næste gang kan børnene modellere smykket i modellervoks, inden de designer det i Tinkercad.

3D-scanning?

Vi har ofte valgt at tage billeder af børnenes tegninger for derefter at putte dem i Illustrator, vektorisere dem og gemme som svg-fil.

Dernæst har vi åbnet smykkerne i Tinkercad, hvor de så kan eksporteres som stl-fil.

En stl-fil er den slags fil, som 3D-printeren kan læse.

Klargøring af fil til printeren

Inden du kan printe dine og dine børns eller elevers smykker skal du lære at bruge 3D-printeren. Afhængigt af 3D-printer, du har til rådighed, vil printeren have tilknyttet en “Slicer”. Altså et program, som analyserer og klargør printet til at blive printet.

Har du en Prusa-printer, ligesom vi har, så hedder sliceren: “Prusa slicer“.

Din lokale IT-vejleder/superbruger/pioner vil helt sikkert kunne hjælpe dig i gang. Hvis du selv er “IT-personen” på din arbejdsplads og skal i gang med 3D-print, men ingen erfaring har, er du velkommen til at skrive til os, men du kan også få råd og vejledning til både at bruge og købe 3D-printere hos Kidsprint (det er ikke en reklame, men vi samarbejder indimellem med Kidsprint, fordi de har mange teknologier, som vi kan låne og købe af dem, og vi udbyder kurser igennem dem. De er desuden dem vi kender i DK, der har det største udvalg af printere).

Klasseledelse eller kaos?

Vi har lavet mange workshops med mange børn i forskellige aldre. På den måde har vi ofte været nødt til at have “en person fast på printeren”, for ellers har vi ikke kunne nå at printe smykker til alle.

Men i klasselokalet, hvor der måske kun er én lærer, har vi forskellige ting, vi vil anbefale at gøre (efter du har sat dig lidt ind i “Sliceren” og i Tinkercad).

  1. Rammesæt timerne, så du har hænder fri til at koncentrere dig om få elever ad gangen (vi giver et bud længere nede)
  2. Hav printeren med inde i klassen og lad 1-3 børn “holde øje med den”. Der er altid nogen, der synes, det er ekstra spændende med printeren, og som gerne sidder og kigger på den i flere timer
  3. Lav et smykkeværksted og hav flere stationer (vi uddyber det længere nede)

Lav et smykkeværksted

Her beskriver vi en kort guide til at lave et smykkeværksted, hvor børnene både designer egne smykker og også “pynter” og “laver” smykker med noget, som du har 3D-printet.

  1. Gå på Thingiverse og find en masse små smykker.
  2. Print en masse små smykker – fx vedhæng til kæder, øreringe, nøgleringe med mere
  3. Køb en masse til “smykkeværkstedet”: kæder, øreringe “uden noget”, små ringe, nøgleringe “uden noget”, små tænger, lim og limpistol. Laver du smykker med de mindste, så kan vi anbefale piberensere til at putte smykker og perler på.
  4. Køb også: glimmer, posca-tuscher, palietter, perler og andre “smykke-krea-dimser”.
  5. Det er nu dit smykkeværksted!

Rammesætning af forløbet

Vi anbefaler, som nævnt, at du rammesætter forløbet, så du får tid til at koncentrere dig om få børn ad gangen. Den luksus har vi aldrig haft på vores workshops, men som lærer, pædagog eller forælder derhjemme, kan du trække processen over nogle dage.

FORSLAG TIL FORLØB: TEGN ET SMYKKE

I dette forløb skal eleven/barnet:

  • Tegne smykker på papir
  • Arbejde med mål
  • Lære Tinkercad at kende
  • Designe smykker
  • Arbejde med metal, kæder og tænger
  • Dekorere og lave mønstre på smykkerne

Kreativ proces