DE STYRKEDE PÆDAGOGISKE LÆREPLANER I DAGPLEJEN & VUGGESTUEN

Guldastronaut har vi udviklet 8 bøger og 8 opgavehæfter til de 1-3-årig i tæt samarbejde med Dagplejen Nord i Odense Kommune og testet blandt dagplejere og vuggestuepædagoger i Danmark.

Materialerne indeholder timevis af kreativ leg og læring med STEAM med afsæt i de 6 læreplanstemaer!

LÆREPLANSTEMAER?

I Guldastronaut mener vi, at det er vigtigt, at pædagoger og dagplejere har tid og rum til at gøre det, de er gode til! Nemlig at være sammen med børnene og inddrage vores og andres materialer i den kontekst, der passer til lige netop deres pædagogiske arbejde!

Derfor er vores materialer designet sådan, at man kommer rundt om læreplanstemaerne, hvis man laver lege og aktiviteter, som tager udgangspunkt i vores materialer. Til alle vores materialer hører en oversigt over, hvilke læreplanstemaer der er involveret, og vi beskriver også herunder hvordan.

”Jeg er vild med de mange forskellige læringsmetoder – for børn lærer forskelligt.”

Anette Nasser Gamborg, dagplejer i Haderselv Kommune

SCIENCE & SPROG

Vores materialer tager udgangspunkt i begrebet STEAM; Science, Teknologi, Engineering/Opfinderi, Arts/Kunst, Sprog & Kultur og Matematik.

Derfor er der også et tydeligt fokus på læreplanstemaet Science, i den forstand at ‘Teknologiforståelse’ hører under science. Men Teknologiforståelse er meget mere end science! Det er også matematisk og algoritmisk forståelse, det er forståelsen for koder og sprog, for medier og kommunikation og en del af det at kunne ‘forstå teknologier’ handler også om at vide, hvad de kan (og ikke kan); at man kan være kreativ og udtrykke sig gennem teknologier – både digitale og analoge – og vi tilføjer altid fortællingen og legen som den motiverende faktor for børnene at engagere sig igennem.

Jeg er altid på udkig efter ny inspiration til leg og læring f.eks. i forhold til matematisk opmærksomhed i børnehøjde, og da jeg opdagede Guldastronaut, der vidste jeg bare, at jeg havde fundet guld.” 

Jeanette Findholm, dagplejer i Dagplejen Syd i Odense Kommune

HVORDAN LÆREPLANSTEMAERNE?

Alle vores materialer tager udgangspunkt i universet med Pingvinen Jack. Det giver en fortællende ramme, som engagerer børnene og motiverer dem til at lege med!

Dagplejeren vil opleve, at det er nemt at komme i gang med vores materialer, og at de både bliver inspireret og udfordret.

Alle materialerne er designet til målgruppen 1-3 år. De er fyldt med sjove og kreative opgaver til børnene. De bliver mødt af lege, der relaterer sig til læreplanstemaerne:

  • Natur, Science og Udeliv. Herunder især med fokus på Computationel Tænkning, Matematisk opmærksomhed, Undersøgende tilgang og arbejdet med dyreliv samt former, farver og størrelser.
  • Kommunikation og Sprog. Herunder især med fokus på nye begreber inden for STEAM, samarbejde og turtagning samt historiefortælling som danner ramme om alle materialerne.
  • Alsidig Udvikling. Herunder især med fokus på Kreativitet og fantasi, at (turde) udtrykke sig fysisk og verbalt, samarbejde og digitale kompetencer
  • Krop, Sanser og Bevægelse. Herunder især med fokus på at arbejde taktilt med klodser og diverse materialer både inde og ude samt sang, musik og fysiske lege
  • Kultur, Æstetik og Fællesskab. Herunder især med fokus på indtryk og udtrykMaterialet lægger op til at arbejde med forskellige udtryk såsom at bygge, tegne, lege, synge, bage, spille og fortælle.
  • Social Udvikling. Herunder især med fokus på samarbejde, lege sammen, løse opgaver sammen og være fælles om nye historier og oplevelser.

HJÆLP TIL AT KOMME I GANG?

På siden for dagplejen guider vi i, hvordan man nemt kommer i gang med at bruge vores materialer, og man er altid meget velkommen til at skrive til os på pauline@guldastronaut.dk eller ringe på 31121808 og få en snak om produkterne og evt. et besøg fra os, hvor vi viser materialerne og inspirerer til brugen af dem.


‘Førskolebørn skal have mulighed for at være skabende og eksperimenterende med digitale teknologier (og) en tidlig indsats skal styrke børn og unges kritiske forståelse, tryghed, kreativitet og handlemuligheder i deres brug af digitale medier på både kort og lang sigt’

– Medierådet for Børn og Unge