En vellykket KUBO-workshop på Verdens Bedste Robotskole

KUBO-workshop på Odinskolen

Tirsdag eftermiddag drog Pauline og Martin afsted mod Odinskolen i Odense. Skolen går også under navnet Verdens Bedste Robotskole, så det var med sommerfugle i maven, at Pauline gjorde klar til en robotworkshop med KUBO-robotten.

Vi blev taget pænt imod af Kasper fra Odinskolen – Robot- og teknologivejleder samt makerspaceansvarlig – som hjalp med at printe og sætte op (og tanke kaffe).

Martin sagde farvel, da indskolingslærerne begyndte at dukke op, og Pauline bød de 20 deltagere velkommen.

En tilgang frem for “en dims”

Pauline startede med at introducere lærerne til Guldastronauts metoder og tilgange og havde også gjort ekstra ud af at forberede et oplæg om, hvad kodning er – hvor hun og Martin forklarer, hvad kodning er ved hjælp af “Totte går ud”-bogen – samt et oplæg om, hvad Computational Thinking er, som hun præsenterer på en måde, så alle kan være med.

Hun understregede også, at nok havde hun denne gang KUBO-robotten med, men at disse tilgange og metoder, som vi i Guldastronaut bruger, kan bruges ligegyldigt hvilken teknologi eller “dims”, man har valgt at arbejde med.

KUBO er sej

Med det sagt, så er KUBO altså i vores øjne en rigtig sej robot. Man kan programmere ret avancerede ting med den helt uden en skærm – og der ligger masse fordele i at øve programmering på den måde for både store og små.

KUBOs brikker, man programmerer den med, lægger også op til en god portion gamification – hvor de fra firmaets side også ér gået i gang med nogle online spil. Vi vil dog altid forsøge at beholde robotten “ude i virkeligheden” og bringe gamification-elementerne ind i den hands-on-undervisning. KUBO Play er et fedt og sjovt supplement til den undervisning.

“Nu begynder det hele at falde på plads for mig”

Sagde en af indskolings-dansklærerne til Pauline i pausen, og det er lige netop sådan nogle kommentarer, der gør vores job så fedt!

“Vi skulle have haft Pauline ud for 3 år siden”

Var også en kommentar, der varmede🥰

Det var især oplæggene om kodning, computationel tænkning og 21st century skills, der gav mening for lærerne!

Dansk-, Engelsk- og Matematik-KUBO

Pauline havde medbragt nogle lukkede, men alligevel åbne opgaver til lærerne, hvor de selv skulle bidrage med deres egne fagligheder og sætte KUBO i spil i deres egne fag. Vær opgave havde 3 forskellige varianter afhængigt at, om man havde valgt Dansk-, Engelsk- og Matematik-KUBO😉

Vi er meget positive over denne oplevelse generelt og over lærernes engagement på Verdens Bedste Robotskole.

Til foråret dukker Pauline op på skolen igen, hvor emnerne denne gang er Littlebits, STEAM, Engineering, Designprocesser og PBL i skolen.

Stay tuned 😉