Lærere skyder Det Europæiske Kodeeventyr i gang på Odense Bibliotek

Så er første del af Det Europæiske Kodeeventyr skudt i gang

I trisdags sagde Martin, Pauline og Thomas fra Europe Direct velkommen til en flok lærere fra en håndfuld skoler i henholdsvis Odense, Middelfart og Rudme.

Alle havde medbragt computere og godt humør. Vi havde linet op med kaffe og rundstykker, et program for dagen, en bunke handouts samt en masse tuscher i forskellige farver. Og en fed notesbog fra Europe Direct.

De skulle nemlig i gang med Det Europæiske Kodeeventyr – del 1!

Guldastronauts program for dagen delt op i de tre kurser; Find på, Design og Kod

3 programmer

Da Thomas havde præsenteret EU Code Week som koncept, startede Martin sit oplæg med at præsentere lærerne for de 3 programmer, der skal/kan bruges i Det Europæiske Kodeeventyr.

Piskelapp er det første program, som eleverne møder, og Photopea præsenterede Martin kun kort, fordi det er et “extra touch” man kan tilføje, hvis man ønsker at eleverne skal kunne tegne mere avanceret end i pixels.

Scratch er det program, eleverne skal kode i, så det blev selvfølgelig også gennemgået i starten.

Fra analog til digital

Efter en hurtig gennemgang af programmerne, fik lærerne udleveret handouts til at finde på og designe deres hovedperson, BFF, Boss, Våben og Projektil.

De hurtige nåede også Platforme og Miljø (fx baggrund og “hvad samler hovedpersonen op for at få point”).

Der blev fundet på til den helt store guldmedalje, tegnet, designet og bygget med centicubes.

Som et bindeled fra analog til digital skal deltagerne først tegne skitser, dernæst designe en pixel-version af den skitse på papir, for så at tegne samme pixelfigur i programmet Piskelapp på computeren.

Mange gange vil man lave en endnu federe udgave af sin pixelfigur, når man hopper ind i Piskelapp, fordi der er flere værktøjer, og man får øje på de mange muligheder ved at lave sjove animationer.

Kodning i Scratch/CodingLab

Når figurerne er eksporteret som gif-filer skal de importeres i blokprogrammeringsprogrammet Scratch. Her guidede Martin lærerne i at kode den første del af spillet. Men det er først på selve Kodeeventet den 12.10. at eleverne skal programmere deres spil!

En inspirerende designproces

I dag skulle lærerne først og fremmest præsenteres for Guldastronauts måde at arbejde på, som oftest tager udgangspunkt i en designproces af en art og en historie.

Lærerne skulle efter dagen i dag føle sig rustede til at gå hjem og ‘Finde på’ og ‘Designe’ med deres elever for dernæst at gå i gang med at ‘Kode’ med dem. Enten sammen med Guldastronaut og Europe direct til Kodeeventet – eller hjemme i deres egne klasser.

Det var inspirerende at arbejde i en designproces. Det har jeg fået meget ud af – og glæder mig til at komme hjem og gå i gang med eleverne.

Friskolelærer, som deltog i kompetencedagen

Er du nysgerrig på Kodeeventyret?

Så skynd dig ind på Det Europæiske Kodeeventyr. Der er videoer og handouts til hele forløbet!

Og hvis vi skal hjælpe dig igang – eller lave et event med dig og dine kolleger, dine medabejdere eller med eleverne – så book os til et event under Kontakt