Derfor er storytelling den bedste metode til at arbejde med teknologi

Derfor er storytelling den bedste metode til at arbejde med teknologi

– Om hvor fedt det er at arbejde med storytelling – og om hvordan vi gør.

Fåret Wolfgang, Bien Billie, Pudlen Jansen, Julemanden, Sørøverpiraterne, Blåbotten Benny og Egernet Ada…

Er bare nogle af de karakterer, vi lige nu arbejder på!

Vi skriver lige nu på et børnebogsunivers. Et univers helt parallelt med det, vi allerede har med Pingvinen Jack og alle hans venner. Vi har gang i flere universer denne sommer OG flere historier i de enkelte universer.

Storytelling med Guldastronaut

Når vi afholder kompetenceudvikling, designer vi tit et univers, der passer til lige netop den kommune eller institution, vi arbejder med.

Senest har vi sammen med 60 pædagoger fra Frederikshavn Kommune arbejdet på et kæmpe inspirationskatalog med historieunderstøttede teknologiforståelses-aktiviteter med Pudlen Jansen og hans venner.

Vi arbejder også lige nu på Ada Ekorn, som skal testes i Norge efter ferien i forbindelse med et forskningsprojekt.

Og Fåret Wolfgang, der bor på et dige i Grænselandet nær Tønder, som skal komme til live næste år, når Tønder Kommune i samarbejde med Guldastronaut skal arbejde med teknologiforståelse i dagtilbud og på biblioteket.

Pædagogernes eget univers!

Når vi underviser i design, opfinderi og teknologiforståelse – og hvordan man skal arbejde med det sammen med børn – så prøver vi altid at sælge idéen om, at deltagerne skal lære af vores materiale, og samtidig lave deres eget!

Derfor designer vi ofte et mini-univers med figurer og et miljø, inden vi udvikler nye materialer og nye kompetenceudviklingsforløb til skoler, dagtilbud og biblioteker.

På den måde sikrer vi, at pædagogerne får ejerskab over materialet!

Undervejs i deltagernes udvikling skriver de deres egne små historier, og de bruger de grafik-byggeklodser, vi har lavet til dem til at designe deres egne små bøger, undervisningsforløb, lege og aktiviteter.

Et kæmpe projekt

Nu sidder vi så denne sommer med:

  • 25 små historier (med tilhørende aktiviteter) om Pudlen Jansen fra Frederikshavn
  • En bog om Jansen og hans famille
  • En shopping-dillemma-fortælling til brug i indskolingen i blandt andet dansk + en masse lege, hvor Jack sammen med Benny og Unni skal købe en fødselsdagsgave til Robotten Bitten
  • Et norsk egern, opkaldt efter verdens første programmør: Ada Lovelace, der skal lære børn at kode uden skærm
  • En historie om et lille får fra Tønder, der skal bygge et saftevandstårn, så alle de sære stære kan få noget at drikke
  • og MEGET mere…

Vi er vilde med at skrive historier til og sammen med børn og voksne

Guldastronauts mission


Vi er også vilde med opfinderi, og vores mission er at skabe opfindesomme børn og voksne.

Vi mener, at bred og lav indstigning i projektorienterede tværfaglige forløb, der både har fysiske, digitale, fortællende og kreative elementer – og som præsenterer børnene for et bredt udvalgt af små og store udgaver af de voksnes opfinderværktøjer – er vejen frem!

Men hvordan gør man lige det?

Hvordan skaber man et stærkt ‘WHY’ i sin formidling af alle de her forskellige retninger og formater af viden til en gruppe af børn, der er forskellige, lærer forskelligt, er på forskellige niveauer og har forskellige interesser?

Og hvordan gør man det relevant i så mange kontekster som muligt?

Vi har haft stor succes med at bruge historien som ramme for alt det!

Hvis der er mørkt i Bennys hus i historien, giver det mening, at Jack skal designe en lampe.

Hvis Julemandens slikbutik er sprunget i luften, giver det mening at klodserne (slikket) skal sorteres i farver.

Hvis Sørøverpiraterne har skjult en skat et sted i byen, giver det mening at læse skattekortet med pilekoder – som du kan bruge til at kode din BlueBot med.

Hvorfor storyteling?

Hvordan gør vi?

Vi designer altid historierne forlæns og baglæns på én gang.

Nogle gange har vi en idé til en fed historie, som vi tror, at børnene ville synes var sjov.

Og så går vi med den og bearbejder den med forskellige små scener og objekter i fortællingen, der tager udgangspunkt i den læring og de teknologier og metoder, vi gerne vil have børnene til at arbejde med.

Tit starter vi med en hovedperson, som for eksempel Fåret Wolfgang, og et sted, som for eksempel Grænselandet og Tønder.

Andre gange lader vi os omvendt inspirere af metoderne og teknologierne, når vi konstruerer en historie.

Som eksempelvis historien om Kuboline, som vi lavede, da vi skulle til Aalborg og arbejde med Kubo.

Eller Egernet Ada, som vi har valgt, fordi opgaven er at udvikle unplugged-materiale, og vi ønskede fokus på natur og udeliv.

En fed designproces for alle parter

Pædagoger, lærere, bibliotekarer og andre seje voksne, der arbejder med børn, plejer at gribe denne fremgangsmåde med det samme, når vi præsenterer dem for vores univers og vores bøger.

Og de mini-universer, vi designer til vores kurser og workshops, giver dem mulighed for selv at give den gas med designprocessen!

Vi hjælper dem med illustrationer, layout og lir, og så ender det potentielt med en eksplosion af fede realiserbare idéer, seje spin-off-undervisnings-materialer, som vi bare MÅ lave og potentielle udgivelser af nye historier.

Og det er det der er sket i år!

Dette betyder, at vi har masser af nye materialer på vej…

Masser af projekter vi har lavet til nogen, med nogen💜

Vi har flere kompetenceudviklingsforløb i kalenderen i det nye skoleår…

Vi skal blandt andet til Frederikshavn, nemmere bestemt Sæby, igen, vi skal lave noget i Esbjerg, har en del i Odense, (hvor vi har base), vi skal til Tønder, vi skal lave en del online…

Og som en helt stor nyhed, så udbyder vi i dette efterår et efteruddannelseskursus på Designskolen Kolding(!!!)

Så, hvis du nu sidder og tænker, at du også vil lave dit eget materiale, lære om vores metoder, lære noget om kode, læringsrobotter, kredsløb, storytelling – og blive sej til at udvikle fede materialer!

Så kan du altså tilmelde dig vores kursus Teknologiforståelse i børnehøjde – med fokus på leg, opfindsomhed og storytelling på Designskolens hjemmeside HER.

Og de materialer vi allerede har udgivet, kan du købe i vores webshop lige HER.

Hvis du vil booke os…

Til en talk eller workshop om udvikling af formidlende universer for børn, så skriv til os – vi vil super gerne lave noget sammen med dig! Sammen er for fedt💜

Vi ønsker jer en fantastisk sommer!

Martin og Pauline