Praksisnær teknologiforståelse i fokus på temadag

Praksisnær teknologiforståelse i fokus på temadag

Med bilen fyldt med Duplo klodser, robotter, Lightstax og undervisningsmateriale tog vi i går turen til det sydvestjyske. En dag, vi længe havde set frem til. Vi var nemlig til temadag i Esbjerg! Under titlen ’Teknologiforståelse i dagtilbud’ blev den digitale udfordring i pædagogisk praksis sat på dagsordenen. I selskab med hele 60 personer, der bestod af pædagoger, ledere, pædagogstuderende og konsulenter, nørdede vi derfor kodning og teknologi gennem vekselvis oplæg og legende workshop på 5 timer. Og det var for fedt! 🤩

Jeg tænker meget over det der med, at det ikke behøver at være stort og voldsomt. At småt og enkelt faktisk kan gøre rigtig meget. Så kan vi alle sammen følges ad, så det ikke bliver for indviklet, og så kan man jo lære sammen med børnene.

Carina, pædagogmedhjælper

Med disse ord delte Carina, hvilke indsigter hun fik med fra dagens workshop. At kunne præsentere kodning som et simpelt værktøj var netop intentionen. Formålet med vores indspark var at bidrage til afmystificeringen af teknologiforståelse samt bringe kodning ned i børnehøjde. Med genkendelige eksempler fra hverdagen og vante objekter, der allerede eksisterer ude i dagtilbuddene, demonstrerede Martin, hvor simpelt det kan gøres ved at tage kodning ned på et håndgribeligt og praksisnært niveau.

Leg med et børneperspektiv drev læringen

Til at gøre dette guidede Martin de gode folk fra Esbjerg gennem nogle af opgaverne fra Pingvinen Jack på Blåbotternes Planet, mens han læste højt fra bogen. Der var derfor gang i analog kodning med Duplo klodser såvel som programmer som ScratchJr, Photopea og Stop Motion Studio 😎 Som en del af oplevelsen opfordrede vi deltagerne at tilgå opgaverne med et børneperspektiv og til at lege igennem for at forstærke indlevelsen – og det gjorde de virkelig godt! 🤩

Det her med at være helt nede i den simple kodning. At man egentlig bare kan tænke det i forhold til klodser, og så kan vi langsomt bygge på. Vi har nogle folk i praksis, som måske kan være lidt IT-forskrækkede, og det kan være en måde at gøre det på. Vi gør det jo faktisk mere eller mindre allerede, fordi de også har arbejdet med LEGO før, så det kan måske være en måde at italesætte det på eller påbegynde kodning.

Trine, pædagogisk leder

Hvorfor er det så vigtigt med fokus på teknologiforståelse i dagtilbud?

Temadagen satte også fokus på vigtige og yderst aktuelle snakke om blandt andet GDPR i forbindelse med brugen af de apps, hvor børns data lagres, såvel som debatten om skærmbrug i dagtilbud. Et emne, som også optager os enormt meget i Guldastronaut (læs i øvrigt vores seneste nyhedsbrev lige her eller dette blogindlæg, hvor vi netop belyser digital dannelse blandt børn i dagtilbud). Vi spurgte også udviklings- og digitaliseringskonsulent Annette Bekker, hvilke tanker hun har om at klæde pædagoger på til at varetage teknologiforståelse i dagtilbud på baggrund af temadagens indhold. Hør hendes interessante indsigter i videoen 👇

Som en krølle på halen (og muligvis lidt ananas i egen juice 😎) spurgte vi digital ambassadør Kristian Georgsen, på hvilken måde Guldastronaut kan bidrage med viden og hands-on til teknologiforståelse, og hvilke aha-oplevelser han oplevede efter vores besøg. Det kan du høre om i denne video 👇

Vil I også blive bedre til at håndtere digitalisering?

Drømmer du også, på vegne af din kommune, om at blive bedre rustet til at håndtere digitalisering i dagtilbud og udforske alle de fede muligheder, teknologien tilbyder, på en simpel og praksisnær måde? Kontakt os hellere end gerne for at høre om mulighederne for et skræddersyet forløb, der passer netop til jeres behov – det er det bedste, vi ved 👏