SKAL BØRN I DAGTILBUD LEGE MED IPAD?

Skal børn i dagtilbud lege med iPad?

Det simple svar er: JA!

Ud over at være et super effektivt værktøj til at skabe, opfinde, lære, designe, og at børnene selvfølgelig skal lære at bruge den på den fede måde – og ikke bare være passive forbrugere, som bingewatcher teenage-influenceres værelsesindretninger eller ugentlige pranks på YouTube eller deres uendelige TikTok- eller Instagram-feed med nuttede dyr og dansetrends – så er der også en stor del digital dannelse i at arbejde med en iPad i dagtilbud.

Digital dannelse i børne(og tumlinge)højde

Vi har defineret digital dannelse for de mindste, som noget, hvor man taler med børnene om deres ‘digitale vaner’. Hvad er for eksempel programmer? Hvilke programmer kender barnet til? Hvad kan man med en iPad og en computer? Hvad er en emoji? Hvordan bruger man dem? Har barnet videochattet med sin famille? Er det sjovere eller mindre sjovt, end at mødes i virkeligheden? (Farmor kan i hvert fald ikke give is gennem tabletten). Kan man dele en iPad? Kan man tegne? Lave musik? Lave film? Animere?

Når børnene ser de apps, de kender og kan lide, opstår der altid snakke som: “Min yndlings er YouTube, men jeg må ikke se det for min mor”. Eller: “Den med katten er sjov, den har jeg prøvet i børnehaven”. Her kan den voksne gribe snakkene og tale med børnene om dét, der fylder. Så møder børnene voksne, som kan lytte og spejle dem på en anden måde end deres forældre kan.

IPad-workshop på Odense Bibliotek

Når vi i Guldastronaut er ude at møde voksne og børn på biblioteker og i dagtilbud, er det lige netop sådan nogle snakke, vi får med børnene og de voksne. Vores materiale til ‘Jack har en iPad‘ er et oplæg til de snakke og et bud på en vinkel, hvorpå man kan starte arbejdet med iPad med børn. Og målgruppen er noget så kontroversielt som: Dagplejen og vuggestuen!!!! (Kan også bruges i børnehaven).

Kodning med de mindste?

I materialet til ‘Jack har en iPad’ skal børnene kode et musikinstrument i ScratchJr. Der er rigtig mange dagtilbud efterhånden, der koder i ScratchJr. De bruger også programmet mange steder i indskolingen. Kort fortalt er det en sej app, hvor man kan lære at kode, animere og tegne på sin tablet. Det kan børnene lære gennem eksempelvis historiefortælling. Et eksempel kunne være, at man tog nogle billeder, man brugte som baggrund og tegnede egne figurer eller lod børnene vælge fra “kataloget” i appen. Så kan de få figurerne til at bevæge sig og evt. indspille lyder henover. Vi plejer også at lave små storyboards med dem, som de tegner på papir.

ScratchJr er en gratis app, som udspringer af appen, Scratch, som blev grundlagt af blandt andre Mitchel Resnick, ‘Professor of Learning Research at the MIT Media Lab’ (scratchfoundation.org/our-story) for at give børn værktøjerne til at lære at kode i fællesskab med andre børn.

ScratchJr på iPad - med storyboards

En kreativ tilgang

En anden app som er populær i dagtilbud – og som også bruges i indskolingen – er StopMotion Studio. Det er en simpel app, der er designet til at lave stopmotion animation. Appen findes som en gratis version og en betalt version. Den betalte kan lidt mere og er, ligesom ScratchJr, nem at gå i gang med, nem at bruge af aldersgruppen og begge er nogle, børnene selv kan finde frem derhjemme på deres egne tablets. ScratchJr vil nok (desværre) ikke finde sin vej til en privat iPad hjemme hos børnene, hvis ikke den bliver introduceret for børnene i børnehaven. At pædagogerne bruger disse apps, er derfor helt sikkert med til at bane vejen for brugen af de kreative apps derhjemme.

Stopmotion Studio - workshop med børn

En form for konklusion

Om det er nye apps eller nye måder at arbejde med kendte apps på, eller om det er at tage gode snakke om digitale vaner, lege computationelle lege med kroppen, duploklodser og så videre, eller om det er at give pædagogerne redskaberne til at spotte børn, der rent faktisk er ret meget alene med en iPad derhjemme, så er det helt sikkert en vigtig opgave ude i de danske dagtilbud at varetage denne begyndende teknologiforståelse og hjælpe børnene igang med at være bedre digitale medborgere.

Jack har en iPad - materiale til de mindste

Læs mere på vores blog om dette emne. Vi anbefaler, i tråd med denne, 5 grunde til at lade dit barn tegne på en tablet og 5 grunde til at bruge duploklodser, når du skal i gang med teknologiforståelse.